dinsdag 4 maart 2014

Linzensoep met chorizo en citroen

Twee van mijn favorieten smaken: chorizo en citroen!

Afgelopen weekend vonden wij het weer tijd voor linzensoep, bij toeval kwamen ik dit recept tegen in 'Kookboek voor mijn vader' 
Erg cool boek, iets om te onhouden voor vaderdag. Bij het recept voor chorizo broodjes (yam!) wordt bijvoorbeeld aangeraden om het deeg te mengen met je linkerhand zodat je 1 hand over hebt om een slok te nemen.

Goed, terug naar dit recept!

foto van Rachel Titiriga via Flickr



het recept zoals het in het kookboek staat is voor 2 personen:

125 gr Du Puy Linzen
1 runderbouillonblokje
1/2 rode peper
1 blaadje laurier
1 citroen
1/2 chorizoworst
2 vastkokende aardappelen
1 winterwortel
1/2 prei

Linzen in 500ml water (met boullonblokje) aan de kook brengen
Pepertje fijn snijden en deze samen met laurier toevoegen
Zeste/ schil van een halve citroen toevoegen
Dit ongeveer 20 minuutjes laten koken
Chorizo in plakjes snijden, aardappel en winterwortel in blokjes snijden en dit toevoegen aan de soep
Dit alles in +/- 10 minuten gaar laten worden
Prein in dunne ringen snijden en samen met zeste/ schil toevoegen, direct opdienen

In recepten volgen ben ik niet heel erg goed. Meestal koop ik de ingredienten, lees het recept in grote lijnen door en begin gewoon zelf te koken met het halve recept in mijnhoofd.
Dat gaat vaak goed, voordeel is dat je een gerecht volledig op je eigen smaak/ gevoel krijgt. Nice!

Kortom, dit deed ik anders...:
ik gebruikte rode linzen en kippenboullon, puur omdat ik dat nog in de kast had staan. Easy does it.
In plaats van een 1/2 worst gebruikte ik (omgerekend) een hele worst, het merendeel ging in de soep. Een paar plakjes hield ik apart om uit te bakken en vervolgens klein te hakken. Samen met de prei was dit de laatste garnering. Zalig! 
Een lekker krokantje zoals de TV koks zo graag zeggen :)
Daarnaast gebruikte ik veel meer peper en knoflook, om er een iets pittiger soepje van te maken. Lekker in combinatie met de citroen.
Schil van 1 citroen heb ik klakkeloos toegevoegd en dat bleek te veel (yak!) 
Change of plans dus, ik maakte er toch maar een 4 persoons pan van :)
Met zeste van 1 citroen wordt het veel te 'zingy', niet lekker. Het was mij een raadsel waarom het sap van de citroen niet werd gebruikt, dat heb ik er gewoon bij in gedaan, bleek een goede keuze.
Als laatste heb ik de soep nog wat gepureerd.

Kortom: minder zeste en meer chorizo en pit, een zalig soepje!

Bon app!
X

Chorizo tipje:
Mijn persoonlijke never fail, allerheerlijkste, snel klaar, minimum effort maximum result (etc etc) pasta sausje.
Heb je na het maken van de soep nog een stuk worst over probeer je dan te beheersen. Eet deze niet bij de borrel op maar bewaar hem voor als je pasta gaat eten.
Chorizo snijden en uitbakken. Een blik tomatenblokjes toevoegen (gewoon bij de olie, niks uitlekken!), even laten verwarmen en je hebt echt een zalig sausje! Als je deze kort pureert wordt de structuur perfect voor bij penne of farfalle.
Doe niet lastig met verse tomaten etc, de blokjes uit blik zijn over het algemeen vol van smaak en je zit niet met lastige velletjes,
Remember.. easy does it!






1 opmerking:

  1. Leuk! Dit is echt totaal iets anders dan hier normaal gesproken op tafel staat. Misschien juist daarom eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...